يَا عَلِيُّ يَا عَظِيمُ يَا غَفُورُ يَا رَحِيمُ أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظِيمُ ‏الَّذِي لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُوَ هَذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِوَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي فَرَضْتَ صِيَامَهُ عَلَيَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ‏ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ‏ وَ جَعَلْتَ فِيهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَهَا خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ فَيَاذَا الْمَنِّ وَ لاَ يُمَنُّ عَلَيْكَ مُنَّ عَلَيَّ بِفَكَاكِ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ فِيمَنْ تَمُنُّ عَلَيْهِ وَ أَدْخِلْنِي الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ‏
سامانه های حوزوی

صفحه اصلي > صفحه نخست > چارت تشکیلاتی > سطح 2 تبلیغ (تربیت راهنما) > آشنایی با تربیت راهنما 
آشنایی با تربیت راهنما
شمارة مصوبه: 924،‌ تاریخ مصوبه: 3/6/92، شمارة جلسه: 81 (دورة ششم)، تاریخ ثبت: 15/4/93
كلیات و برنامة‌ درسی سطح دو علوم اسلامی با گرایش تبلیغ[1]

مادة 1.عنوان

عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش تبلیغ است.

مادة 2.تعریف

سطح 2 علوم اسلامی با گرایش تبلیغ، مقطعی است، كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف و شناخت مفاهیم و مسائل اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام به روش‌ها، مراحل و مهارت‌های تبلیغ دست می‌یابند. و پس از احراز توان علمی، با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش می­شوند.

مادة 3.اهداف

  1. شناخت مفاهیم، و مسائل مهم معارف اسلامی؛
  2. ایجاد توان پاسخگویی به پرسش‌های عمومی در حوزة‌ مسائل اسلامی؛
  3. ایجاد مهارت‌های تبلیغ و تدریس؛
  4. آماده‌سازى طلاب جهت ترویج معارف و احكام اسلامى و به عهده گرفتن امور تبلیغى مساجد و مراكز تبلیغى، فرهنگى و تربیتى؛
  5. تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
  6. شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روش‌های استنباط فقهی؛
  7. ایجاد توان استفاده از متون و منابع مهم دینی، فقهی و اصولی و شناخت آنها.

مادة‌4.سیاست‌ها

  1. اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
  2. زمینه‌سازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
  3. تأكید بر آموزش‌های پژوهش‌گرا؛
  4. توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
  5. تكیه بر آموزش محورها و موضوعات اصلی مکتب اهل بیت علیهم السلام و مهارت‌های تبلیغ؛
  6. تأكید بر بهره­گیری از ابزارهای نوین و روش­های كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
  7. اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
  8. اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.

مادة 5. ضرورت ایجاد گرایش

  1. اهمیت فوق‌العادة اسلام به معرفی و تبلیغ اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام و نیز به گفتگو و تعامل با پیروان سایر ادیان؛
  2. رسالت حوزة علمیه در ارائه و تبلیغ آموزه‌ها و معارف اسلامی و شیعی؛
  3. نیاز جامعة اسلامی به معرفی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و مکتب اهل بیت علیهم السلام.

مادة 6.نظام آموزشی

نظام آموزشی این گرایش به صورت نیم‌سالی، درسی[2]و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیم‌سال ارائه می‌شود.

تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی، نه نیم‌سال است.

مادة 7.شرایط پذیرش

  1. احراز صلاحیت­های عمومی و اخلاقی بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب؛
  2. دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
  3. موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.


 

 

مادة 8. عناوین و مشخصات كلی دروس

 

ردیف

عنوان

 ساعت

1

دروس عمومی

1520

2

دروس گرایشی

1088[3]

جمع كل

2608

 

مادة 9.عناوین و مشخصات تفصیلی دروس

  1. دروس عمومی

 

ردیف

عنوان درس

 ساعت

اهداف

  •  

فقه

720

شناخت استدلالی مسائل مهم فقه طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (از ابتدای مكاسب تا القول فی ماهیةالعیب)

  •  

اصول

560

شناخت استدلالی مسائل مهم اصول طبق برنامه مركز مدیریت در سطح دو (تمام رسائل و جلد اول كفایة الاصولتا اول المقصد الثانی فی ‌النواهی)

  •  

فلسفة اسلامی

64

شناخت استدلالی مسائل اساسی و چالشی فلسفة اسلامی

  •  

رجال و درایه

32

شناخت تكمیلی و تسلط بر مباحث مهم كاربردی و نكات اساسی رجال و درایه، همراه با معرفی منابع مهم (مكتوب و نرم‌افزاری) رجال و درایه

  •  

روش تحقیق

32+16

نظری عملی

آشنایی با روش‌های عمومی پژوهش و كیفیت بهره‌برداری از منابع

  •  

زبان انگلیسی عمومی 1و2

32+64

نظری عملی

ایجاد توان درك مطلب متون سادة انگلیسی

جمع

1520

 

 

 


 

 

 

  1. دروس گرایشی

 

ردیف

عنوان درس

 ساعت

اهداف

  •  

تفسیر ترتیبی 1 و 2 و 3

192

آشنایی با تفسیر اجمالی جزءهای اول تا پانزدهم قرآن کریم، همراه با خلاصه‌نویسی (این درس می‌تواند به صورت مطالعاتی همراه با كلاس رفع اشكال ارائه شود.)

  •  

کلام اسلامی 1 و 2

64

شناخت استدلالی مسائل مهم و چالشی خداشناسی، نبوت و امامت، با توجه به منابع و متون اصلی كلام اسلامی و ایجاد توان لازم برای پاسخ به مسائل و شبهات اصلی آن

  •  

آشنایی با فرق اسلامی

32

آشنایی با آموزه‌ها، روش‌ها و كتب اصلی فرقه‌های مهم تشیع و تسنن، مانند امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اشاعره و اباضیه با اشاره به وهابیت

  •  

شبهات کلامی

32

ایجاد توان پاسخگویی به مسائل چالشی و شبهات مورد نیاز در زمینة مباحث اعتقادی

  •  

تاریخ تحلیلی معصومین علیهم السلام 1و2و3 و4

64

بررسی و تحلیل وقایع مهم و چالشی از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا غیبت صغری

  •  

تاریخ معاصر

32

بررسی تحلیلی تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صد سال اخیر ایران

  •  

روش سخنرانی

32+32

عملی

شناخت قواعد، آداب، مراحل و روش‌های کارآمد خطابه و منبر، به منظورکسب مهارت‌های لازم به صورت كارگاهی

  •  

روش ذکر مصیبت

16+16

عملی

شناخت قواعد، آداب، مراحل و روش‌های ذکر مصیبت به منظور کسب مهارت‌های لازم به صورت كارگاهی

  •  

کارورزی سخنرانی

32+32

عملی

ایجاد مهارت‌های سخنرانی و ذکر مصیبت با تمرین و اجرای عملی قواعد، روش‌ها و آداب آن توسط طلاب

  •  

روان‌شناسی تبلیغ

32

شناخت خصوصیات روحی و روانی مخاطبان و راه‌ها و شیوه‌های تأثیر‌گذاری بر آنان به منظور انتخاب ابزار و پیام مناسب

  •  

جامعه‌شناسی تبلیغ

32

آشنایی با مباحث علم جامعه‌شناسی به ویژه خصوصیات و طبقات، نهادها و گروه‌های اجتماعی، برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی

  •  

مدیریت مسجد

16

آشنایی با روش‌ها، قواعد و آداب مدیریت فرهنگی در مساجد و كاركردهای آن

  •  

اخلاق و آداب معاشرت و تبلیغ 1 و 2

32

شناخت آموزه‌های قرآنی و روایی در زمینة اخلاق و آداب لازم و کارآمد برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی

  •  

روش بیان احکام

16+16عملی

كسب مهارت‌های لازم جهت دسته‌بندی و بیان احكام شرعی، همراه با آشنایی عملی با احکام مبتلی‌به و مستحدثه، مانند: مناسك حج، كفن و دفن، قبله‌یابی، اوقات شرعی و ذبح

  •  

روش تحلیلی مسائل سیاسی

16

شناخت اصول، قواعد و روش‌های تحلیل وقایع سیاسی به منظور آینده‌نگری

  •  

روش تدریس و فنون کلاس‌داری

32+32عملی

شناخت روش‌ها و فنون تدریس و چگونگی طراحی، اجرا و ارزیابی یك درس، به صورت كارگاهی

  •  

اصول و فنون مشاوره و راهنمایی

32+32عملی

شناخت اصول، فنون، روش‌ها و مراحل مشاوره و راهنمایی در مسائل دینی

  •  

تجوید قرآن کریم

16+16عملی

ایجاد توان روان‌خوانی و زیباخوانی قرآن کریم

  •  

قرائت و درک متون روایی

32

قرائت بخش‌های اجتماعی و اخلاقی از متون روایی و نیز آشنایی با منابع مهم روایی

  •  

آشنایی با نهج‌البلاغه و صحیفة سجادیه

16+16عملی

قرائت بخش‌هایی از نهج‌البلاغه و صحیفة سجادیه، و نیز آشنایی با محتوا، کیفیت بهره‌برداری، ترجمه‌ها و شروح آنها

  •  

آیین نگارش

32+32عملی

شناخت روش‌ها، آداب و سبک‌های نویسندگی برای موفقیت بیشتر در انجام رسالت تبلیغی

  •  

تحقیق پایانی

64

عملی

ارائة پژوهشی جامع در موضوعات مرتبط با رشتة تبلیغ، با تأكید بر مهارت‌ها

جمع

1088

 

 


[1]. این مصوبه قبلاً به عنوان مصوبة 783 در جلسة 16 کمیتة بررسی و تصویب رشته‌ها، (دورة پنجم)، مورخ 30/6/90 به تصویب رسیده بود، که پس از اصلاح مطابق تصمیم جلسة 81 شورای عالی حوزه‌های علمیه (دورة ششم)، به مصوبة 924 تغییر یافت.

[2]. در این نظام، هر درس به صورت مستقل ارزیابی می‌شود و قبولی یا رد در یک درس، تأثیری در قبولی یا رد دروس دیگر ندارد.

[3]. از آنجا كه درس تفسیر ترتیبی می‌تواند به صورت مطالعاتی برگزار شود، 64 ساعت به حداكثر ساعات سطح دو در این گرایش، اضافه شده است.

صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما

تمامی حقوق این پایگاه متعلق به مرکز آموزشهای تخصصی تبلیغ حوزه های علمیّه می باشد.